Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dopuszczalne obciążenie windy. Co warto wiedzieć?
W Polsce około 100 tysięcy wind montowane było w latach 70. i 80. Służą do obsługi towarów i osób, a każda z nich ma swoją własną wartość dopuszczalnego obciążenia. Windy starszego typu do tej pory nie są wyposażone w czujniki pomiaru tej wartości. Czy wiesz, że w trosce o bezpieczeństwo Parlament i Rada Europejska wydali dyrektywę w 2014 roku odnośnie konstrukcji i użytkowania wind? Sprawdź, co musisz wiedzieć o ich maksymalnym udźwigu!
Podstawowe informacje na temat dopuszczalnego obciążenia windy
Dopuszczalny udźwig windy określa instalator windy na podstawie specyfiki konstrukcji i wyrażony jest poprzez maksymalną liczbę osób, która jednorazowo może bezpiecznie korzystać z windy. Duże znaczenie w projektowaniu i użytkowaniu danego dźwigu ma sposób kontroli obciążenia i modernizacja wind. Przepisy europejskie zalecają montaż urządzeń, które przy nadmiernym obciążeniu nie zostaną uruchomione. Warunkiem jest także możliwość zatrzymania kabiny obciążonej windy udźwigiem nominalnym bez wywołania opóźnienia przy maksymalnej prędkości, ponieważ jest to szkodliwe.
Przepisy nakładają obowiązek zamieszczania tabliczki informacyjnej z podanym dopuszczalnym obciążeniem windy, wyrażonym w kilogramach i maksymalnej liczbie pasażerów. Co ciekawe, oszacowano, że jedna osoba waży średnio 75 kg. Dopuszczone do użytku dźwigi testowane są przy 1,5 udźwigu nominalnym, co oczywiście nie zwalnia z przestrzegania podanych wartości dopuszczalnego obciążenia.
Dopuszczalne obciążenie windy, czyli wyjaśnienie pojęć związanych z udźwigiem
Pogotowie dźwigowe 24h Paw-Lift w Łodzi, podobnie jak konstruktorzy wind zaznaczają, że wymienia się udźwig nominalny, wyrażany w kilogramach, stosowany do obliczeń napędu i obliczeniowy, który przyjmuje się przy obliczeniach wytrzymałościowych. Tutaj stosuje się łączną masę pasażerów windy. Jest to istotne, ponieważ w przypadku wind towarowych, wartości te mogą się od siebie różnić.
Czy przeciążona winda może spaść?
Nie jest możliwe, aby po przekroczeniu udźwigu nowoczesna winda spadła, ponieważ systemy zabezpieczeń nie pozwolą na jej wystartowanie. Z kolei przy starszych modelach, bez czujników wagi, warto zachować ostrożność. Duże znaczenie ma ich systematyczna kontrola i konserwacja.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana